Podstawy gier

Pierwsze gry FPS

Strzelanki szybko stały się jednymi z najpopularniejszych gier komputerowych. Wszystko to dzięki ich prostym na ogół zasadom, nie wykluczającym jednak olbrzymiej grywalności i możliwości dobrej zabawy. Nic dziwnego, że rozwijały się one wraz z samymi maszynami, na których były uruchamiane, przybierając wciąż nowe formy. Wyraz tego rozwoju było niewątpliwie powstanie gier FPS, które jak na owe czasy były jednymi z najbardziej zaawansowanych technicznie aplikacji rozrywkowych – świat gry widziany jest oczami bohatera, w które wcielenie się jest głównym zadaniem gracza. Od pierwszych strzelanek FPSy odróżniała nie tylko nowatorska forma graficzna i oprawa muzyczna, jakiej próżno szukać w pierwszych tytułach, ale też rozbudowany świat gry, który nie ogranicza się do jednego pola, czy też planszy – gracz ma możliwość eksplorowania korytarzy i otwartych przestrzeni znajdujących się na różnych poziomach. Jego zadaniem nie jest już tylko i wyłącznie strzelanie, ale także poszukiwanie i znajdywanie rozmaitych przedmiotów, takich jak klucze potrzebne do otworzenia różnych drzwi, apteczki leczące obrażenia czy też nowe bronie, którymi skutecznie będzie mógł strzelać do swoich wrogów. Pierwszymi tytułami tego typu były Wolfenstein 3D i Doom, oba zresztą oparte na tym samym silniku.

Copyright ę